• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Bollinger

Merken

Bollinger

Athanase de Villermont was de jongste zoon van een adellijke familie. Hij was een soldaat die actief was in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog. Hij erfde een groot gebied aan land in het Aÿ-gebied. Direct zag hij potentie in de champagne wijnen, alleen hij mocht zelf niet betrokken raken met handel omdat hij aristocraat was. Niet veel later ontmoette hij Joseph Bollinger, een duitser die speciaal zijn vaderland Duitsland had verlaten om meer te leren over wijnen en champagne. Ook ontmoette hij Paul Renaudin, een plaatselijke fanaat van de wijnwereld. Al snel werd de firma Renaudin-Bollinger & Cie opgericht op 6 februari 1829. Joseph Bollinger zorgde voor de verkoop en Paul Renaudin stelde een kelder beschikbaar. Athanase de Villermont liet een champagnehuis bouwen die eeuwen later nog zou moeten blijven bestaan.

In 1837 trouwde Joseph Bollinger met Louise-Charlotte, de dochter van Athanase de Villermont. Zij kregen op hun beurt twee zonen: Joseph en George, die later zelf het bedrijf overnamen. In hun tijd ontstonden er enkele grote obstakels, zoals de Grote Oorlog en de Phylloxera-crisis. Ondanks deze aspecten werd het merk Bollinger steeds bekender en het groeide steeds verder uit. Uiteindelijk kwam in 1920 de zoon van George: Jaques Bollinger aan de top van het bedrijf te staan. Hij werd op zijn beurt geholpen door twee neven Pierre en Yves. De kracht van Bollinger ligt namelijk al jaren in de sterke input van de familie. Jaques had de Engelse taal geleerd en bracht Bollinger ook naar de andere kant van het kanaal. Ook heeft hij later het champagnehuis beschermd in de moeilijke tijden van de crisis en later tijdens de tweede wereldoorlog. Als Mayor van het gebied Aÿ was hij de persoon die het gehele dorp moest beschermen.

In 1923 trouwde Elisabeth met Jaques Bollinger en zij werd ook enorm betrokken bij het bedrijf. Toen ze 42 was verloor ze haar man als gevolg van oorlog. Zonder twijfel heeft zij het stokje van Jaques overgepakt, hierdoor stond ze al snel bekend als ‘Madame Jaques’. Ze bleek een goede strateeg te zijn, een echte business vrouw die streeft naar perfectionisme. Ook stond ze altijd open voor innovaties om het bedrijf beter te maken, ze was de drijvende kracht achter het bedrijf.

Op een gegeven moment wilde Madame Bollinger een geschikte opvolger voor de toekomst vinden. Ze verzamelde alle gegadigde familieleden om haar heen om tot een besluit te komen. In 1950 leerde ze de echtgenoot van haar nicht: Claude d’Hautefeuille alles van het champagnehuis. Direct zorgde hij ervoor dat het bedrijf moderner werd, maar tegelijkertijd wel respect had voor de manier waarop het daarvoor ging. In 1971 benoemde Madame Bollinger hem zelfs tot voorzitter. De zes jaren erna bleef Madame Bollinger nog nauw betrokken bij het bedrijf tot zij kwam te overlijden. In 1978 nam de neef van Madame Bollinger: Christian Bizot het bedrijf over van Claud. Christian was een echte reiziger, zo zorgde hij voor promotie door de wijn via restaurants en wijnhandelaren bekend te maken. Hij stond toen bekend om zijn informaliteit en openhartigheid.

In 1994 was het niemand minder dan de achterkleinzoon van de oprichter Joseph Bollinger die de eigenaar zou worden van het huis. Ghislain de Montgolfier wilde als opvolger het huis verder ontwikkelen naar het perfecte toe. Zijn beleid bestaat dan ook uit het beperken van de hoeveelheid productie om de kwaliteit te waarborgen en tegelijkertijd de kern van het bedrijf na te streven. Ook heeft Ghislain wetenschappelijke discipline gecombineerd met zijn enthousiasme voor succes. In 2007 zorgde dit ervoor dat hij gekozen werd als hoofd van de Raad van de Unie des Maisons de Champagne en daarnaast ook nog co-voorzitter van het comité van Champagne.

In 2008 deed het bedrijf iets wat het daarvoor nog nooit had gedaan. De nieuwe eigenaar van het bedrijf werd voor het eerst in de geschiedenis iemand die niet uit de Bollinger familie kwam. Jerome Philipon werd de opvolger en kreeg volledige steun van de familie. In zijn periode zorgde hij voor meer modernisatie en investeringen. Hierdoor zorgt hij ervoor dat het bedrijf zijn visie uit de geschiedenis vast houdt, maar wel gebruikt maakt van moderne technieken om het merk verder te ontwikkelen.

Het Merk Bollinger kent verschillende producten. De meest bekende is toch wel de Bollinger Special Cuvée. Als je een fan bent van het merk is dit zeker een fles die je een keer geprobeerd moet hebben. Deze champagne is extra speciaal doordat hij op 5 kilometer diepte wordt bewaard is de eigen Bollinger kelders.

Ook heeft Bollinger voor de liefhebbers van Rosé een heerlijke Bollinger Rosé op de markt gebracht. Dit is niet zomaar een Rosé, want in Nederland heeft fles al eens een prijs gewonnen voor beste Rosé van het land. Een echte aanrader dus!